Jak efektywnie promować się w internecie i jak powinna przebiegać skuteczna kampania reklamowa wiedzą już studenci Informatyki Stosowanej Wydziału Fizyki Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu (UAM). Trzy drużyny reprezentujące uczelnię wzięły udział w międzynarodowym konkursie Google Online Marketing Challenge 2010. Najlepsza z nich znalazła się wśród pięciu najlepszych zespołów tzw. strefy EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka). Dwa pozostałe znalazły się w światowym "Top 100".
Jak wyjaśnia opiekun drużyn z Wydziału Fizyki UAM dr Wojciech Czart, uczestnicy konkursu przez kilka miesięcy przygotowali się do trzytygodniowej kampanii marketingowej - dla wybranej firmy - w oparciu o narzędzie Google Adwords.

"Udział w konkursie dał studentom doskonałą okazję skonfrontowania zdobytych na uczelni umiejętności w starciu z profesjonalistami prowadzącymi kampanie marketingowe dla konkurujących na rynku firm" - wyjaśnił dr Czart.

W zespole, który znalazł się w gronie światowej finałowej piętnastki "Final 15" ("Top 5" regionu EMEA) znaleźli się: Mateusz Turkiewicz, Michał Dzięcielski, Hanna Michalska. Studenci przeprowadzili efektywną kampanię marketingową dla sklepu internetowego MultimedialnaSzkola.pl firmy Audio Market.

"Z szerokiego asortymentu systemów multimedialnych oferowanych przez firmę, studenci opracowywali strategie kampanii dla poszczególnych typów produktów m.in. tablic interaktywnych czy projektorów multimedialnych" - powiedział dr Czart.

Pozostałe dwa zespoły z Wydziału Fizyki UAM, które znalazły się w grupie światowego "Top 100" przygotowały kampanie reklamowe dla firm zajmujących się sprzedażą sprzętu AGD (www.Selgar.pl) oraz wykonawstwem i konserwacją instalacji elektrycznych (Elnis.pl). W pierwszym zespole znaleźli się Tomasz Bartyzel, Tomasz Kubera, Marcin Klawitter, Krzysztof Ratajczyk. Członkami drugiego byli Karol Osuchowski, Arkady Gąsiorowski, Sergiusz Przybylski, Szymon Zimorski.

"Do uczestnictwa w konkursie zachęcił nas Bartosz Berliński - absolwent kierunku Informatyki Stosowanej Wydziału Fizyki UAM, który bronił na naszym wydziale pracę magisterską pt. +Pozycjonowanie i optymalizacja stron www w wyszukiwarkach internetowych+. Dziś jest uznanym specjalistą w zakresie SEM, czyli marketingu w wyszukiwarkach" - wyjaśnia dr Czart.

Studenci IS Wydziału Fizyki UAM do Google Online Marketing Challenge przygotowywali się w ramach cyklu zajęć monograficznych "Technologie e-commerce - marketing internetowy" prowadzonych przez dwa semestry dla studentów IV i V-go roku.

"Od samego początku w procesie nauki założono, że lepiej współpracować niż współzawodniczyć" - powiedział opiekun drużyn z UAM. Dlatego - mimo pracy nad różnymi firmami - członkowie wszystkich zespołów do momentu startu kampanii tworzyli jedną dużą drużynę.

"Ze względu na brak większych doświadczeń marketingowych strategia prowadzenia kampanii oparta była na doskonałym poznaniu możliwości narzędzi i przerzuceniu wielu decyzji z zespołu marketingowego na samych klientów" - wyjaśnił dr Czart. Na podstawie decyzji odwiedzających witrynę studenci sukcesywnie optymalizowali prowadzoną kampanię.

W jaki sposób studenci skorzystają na udziale w międzynarodowym konkursie? Dr Czart wyjaśnił, że w ubiegłym roku studenci IS Wydziału Fizyki, których zespół dotarł do światowego "Top 150" otrzymali od Google imienne certyfikaty potwierdzające zajętą pozycję i umiejętności. Prawdopodobnie również w tym roku studenci otrzymają imienne certyfikaty z Google.

"Ze względu na brak wykwalifikowanych specjalistów z zakresu przygotowywania i zarządzania internetowymi kampaniami marketingowymi absolwenci uczelni wyższych, którzy odnieśli sukces w konkursie są bardzo poszukiwani na rynku pracy. Z pięciu naszych studentów, którzy brali udział w zeszłorocznym konkursie czterech zajmuję się obecnie zawodowo marketingiem internetowym. Zatrudnieniem członków tegorocznych zespołów już jest zainteresowana firma Sunrise System" - wyjaśnił dr Czart.

***

Zwycięzcą strefy EMEA tegorocznej edycji konkursu Google Online Marketing Challenge jest zespół Szkoły Głównej Handlowej. Szczegółowe informacje na jego temat są dostępne tutaj (http://www.naukawpolsce.pap.pl/palio/html.run?_Instance=cms_naukapl.pap.pl&_PageID=1&s=szablon.depesza&dz=szablon.depesza&dep=374361&data=<=PL&_CheckSum=84375699). Światowym zwycięzcą w tym roku został zespół z Western University z Australii.

Organizatorzy konkursu podzielili świat na trzy regiony: EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka), Ameryki (obie ameryki), APAC (Azja-Pacyfik). Specjalny algorytm stworzył ranking 150 czołowych zespołów z całego świata, uwzględniający efekty kampanii w zwiększaniu liczby kliknięć prowadzących do witryny, a także aktywności na stronie. Zgłoszenia 15 najlepszych zespołów poddano ostatecznej ocenie jury.

źródło: PAP - Nauka w Polsce
!-- Global site tag (gtag.js) - Google Analytics -->