logo uamProf. UAM dr hab. Barbara Piłacińska z Wydziału Biologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu z pomocą wolontariuszy ratuje jeże ginące przy trasie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju.

Poznański Szybki Tramwaj (potocznie „pestka”) to ponad sześciokilometrowy odcinek trasy tramwajowej, biegnący w wykopie oraz na estakadzie. Na dnie wykopu. wzdłuż torów tramwajowych znajdują się głębokie betonowe rowy odwadniające, które stanowią pułapkę dla niektórych drobnych zwierząt, zwłaszcza dla żyjących w okolicy jeży. Zwierzęta wpadają lub wchodzą do nich i samodzielnie nie potrafią się już wydostać. Szacuje się, że w rowach na trasie "pestki", przed podjęciem akcji ratunkowej, ginęło rokrocznie około 100 jeży. Należy podkreślić, że obydwa występujące w Polsce gatunki jeży podlegają ścisłej ochronie gatunkowej.

Prof. Barbara Piłacińska i mgr Maria Gintrowicz (dawniej jako studentka a dziś absolwentka biologii na UAM) od paru lat poszukują skutecznego i racjonalnego rozwiązania powyższego problemu. Od 2007 roku organizują regularne inspekcje mające na celu ratowanie jeży uwięzionych w pułapkach jakimi są dla nich rowy odwadniające. Wolontariusze, którymi są głównie, lecz obecnie nie wyłącznie, studenci Wydziału Biologii UAM, kontrolując za zgodą MPK i pod kierunkiem Prof. Barbary Piłacińskiej raz w tygodniu wszystkie odcinki trasy PST, wyszukują i wyjmują uwięzione jeże. Dzięki regularnym kontrolom poznano i udowodniono skalę problemu oraz uratowano kilkaset jeży.

Nie jest to jednak ostateczne i docelowe rozwiązanie. Aby trwale zabezpieczyć jeże przed śmiercią spowodowaną uwięzieniem w rowach odwadniających, konieczne jest wykonanie i zamontowanie około 100 pochylni rozmieszczonych w każdym z licznych odcinków tworzących system odwadniający. Dzięki tym wyjściom ewakuacyjnym zwierzęta będą mogły samodzielnie wychodzić z rowów.

Dotychczas, dzięki współpracy z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym w Poznaniu, zainstalowano 4 prototypowe, prowizoryczne pochylnie, których skuteczność przez cztery lata monitorowano. Okazało się, że dobrze zdają egzamin, są jednak już częściowo zniszczone i jest ich o wiele za mało. Prowadzone są poszukiwania środków finansowych na realizację projektu obejmującego wykonanie i zamontowanie około 100 trwałych, betonowych wyjść ewakuacyjnych dla jeży, we wszystkich odcinkach systemu odwadniającego trasę PST.
!-- Global site tag (gtag.js) - Google Analytics -->